mandag 9. februar 2009

Mamma du hadde rett!

Når du e liten får du alltid hørra at hvis du ser for masse på tv får du firkanta auer, og hvis du pelle deg i nasen får du store nesebor. Og det trur eg må stemma, for her pelle alle seg i nasen heila tiå, og alle har store nesebor…

Eg e fremdeles frisk i magen! Og siden eg e 1/3 ut i oppholdet nå satse eg på at eg komme te å holda meg friske resten og! Her i huset vårt e det konstant nåken som e dårlige i magen, og siden me har vindu ut mot bakgården, hørre med det godt når båken e ute og rope på elgen i løpet av nattå…

Me e mange studentar her på Haydom, men i løpet av den sista vekå har folk begynt å reisa fra oss. Kristin og Carina som studere medisin i Ungarn, og Vegard, Anja, Melanie og Kathrine som studere sykepleie, og Anne Floor som e medidinstudent frå Nederland drog denna vekå. Det begynne å bli tomt i studenthuset vårt! Om ei veka drar Annette, som studere medisin i Slovakia og, og då e det kun Ingrid og meg igjen! Men i nabohuset e det heldigvis fremdeles nåken nederlederar og ein amerikaner igjen, så det e bra!


Det e og mange andre folk som bur på gjestehuset, så rundt måltidene e det aldri stille! Ein av gamlekarane her, Magne frå Hardanger, minne meg veldig om farfar, både i sinn og skinn, så det e stas! Ein slags surrogatfarfar mens eg e her e godt å ha! Savne jo dokker som e der hima litt!


Verden e forresten ikkje så stor, onkel Odde, hvis du sko få snusen i denna bloggen, så ska eg hilsa masse frå Lars Stensland! Traff på han og Kjersti her denna vekå her på Haydom!


LIVET PÅ HAYDOM:På det første bildet ser du fruktmarked under ett tre, deilig mango te rundt ei krona e ikkje å forrakta! Mmmm!

Det går masse i ligretto og uno her om kveldane, nesten som ein blir lei av det te tider... men ka ellers kan ein gjera når ein e inne fordi ute luske slangane rundt i graste uten at me kan sjå dei?!
"Dei einaste som tar rastafletter e kristne jenter som reise te Afrika!" sitat Kristian. Kristian syns ikkje rastafletter e fint! Og eg som ikkje hadde tenkt å skaffa meg rastafletter begynte å tenka på om eg kanskje sko gjera det likavel, bare fordi... men det blei med tanken, forelobig i allefall!
Men på lordag va Laura, Ingrid og eg oppe på beautysalongen her i Haydom og fekk oss nåken små og uskyldige fletter som går ut ette et par dagar. Men bare for gøy måtte eg skriva sms te Kristian og opplysa om at eg hadde fått meg gletter, bare ikkje ka slags fletter. Så eg beklage Kristian, for at du har trudd at eg hadde rastafletter i to dagar nå! (poeng?)

Skreddarane her på Haydom e flttig besøkt! Alle dei norske og nederlandske jentene komme med stadig nye ting som ska sys! Her står Carina og kikke på stoff.
Det regne fremdeles på Haydom. Masse. Kjekt for bøndene, men ikkje så kjekt for oss kvitingane som prøve å blir litt mindre kvite!
Doen vår ute i bakgården (me tak altså!)! Me e heldige som har sittedo! (og dele den heldigvis ikkje med nåken innfødte som til tider har problemer med å forstå at ein faktisk ska sitta på doen!)
BAKGÅRDEN VÅR:
Her vaske me klær og sole oss! Klesvasken e det så som så med da... Her ser du resultatet te Ingrid! Kvite klær e ikkje kvite ette dei har vore på Haydom! Her blir alt rødt... Rart med det forresten, kvar gong eg har hengt opp ein klesvask komme det som regel tidenes regnskur som får sprer alle klernå mine rundt i heile bakgården slik at dei må vaskast på nytt!

Men å sola seg der e fint! Her e det ingen som ser oss usømmelige studentane som vise både skuldre og knær der me ligge i bikiniane våre! Og i går blei eg til og med litt solbrent! Så nå, ette ein mnd i Afrika, ser du faktisk litt antydning te farge, endelig!

I bakgården vår har me skorpionar, larvar, duer, maur og fluer. Dei fira første går greit. Men fluene e det IKKJE! Dei e plagsomme! I går endte det med at eg låg ute i bakgården og leste inni et myggnett, då fekk fluene ikkje tak i meg. Men når solå kom måtte eg utav. Og det resulterte i den tidligare nevnte solbrentheten!

KIRKEBESØK OG SKILPADDER:
Alle nye blir presentert i kjerkå, og me slapp heller ikkje unna! Gudstjenesten varte i to timar og va kun på swahili, så reint åndelig får eg meir ut av bønnemøtene hos Krogedal om torsdagane hehe!
Eg va så heldige å sitta på sia av Anna (i rød kjole) i kjerkå. Og hu måtte ta på dei rare kvite leggene mine, håret mitt, neglene mine - mzungoar e jammen merkelige! Og det va stas å få ta tak i håndå mi når me sko ut på kjerkebakken for auksjon. Dei som ikkje kan gi kollekt i penger gir nemlig litt grønnsaker, melk eller ei høna! Og detta blir auksjonert vekk på kjerkebakken ette gudstjenesten!

Når me va ferdige på jobb ein dag va det ei store skilpadda ute og gjekk nede ved bandaen ("lysthus" med stråtak). Den nåtte jo såklart undersøkas nærmare og tas bilder av! Så store skilpadder (eller skilpadder i det heila tatt egentlig!) e ikkje kvardagskost for oss! Den freste på meg, men fekk hverken bete eller klort. Men eg fekk fine bilder! Og skilpadder e utruligt tøffe dyr! Eg e heilt fascinert!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Irene.
Sjølsagt har mamma altid rett:)Ser ut som du har fått god kontakt med den skilpadda:)
Klem fra mamma:)

Anonym sa...

Halloen Irene, godt å hørra at du leve å har det fint! På fredag kveld komme eg t Tanzania! Glede meg masse! Har du nåken smarte tips heilt på tampen, så e eg lutter øre :) Klemmar Victoria

Christine=) sa...

D e så kjekt å hørra kordan du har d og at du kose deg=)=) Her i gården går d i praksis..alt d energi så e inni ein 8 åring..d e heilt villt:P:P så når du då har 23 av dei..så e d fest å baluba heile dagen=)=) koos deg masse videre!!! GOOE KLEM....

Lillian sa...

Ååå, det ser så fint ut! Steike, nå e jammen meg 2/3 fjøsangertutter i/på vei te Afrika. Vicy forlot meg i nått. Så nå e d ganske så tomt og og stille her.Nyt helgå der nere:)

Go`klem frå pikerommet:)

Anonym sa...

HEI Irene! Jeg har vært innom og lest her litt innimellom. Følte det var på tide med en kommentar! Gøy å høre du forteller! Det virker bare helt utrolig! Særlig det å jobbe der når forskjellene i utgangspunktet er så store. Her hjemme er det hektiske dager på fysio, men i helga rømmer jeg fra byen! Topptur, bål og ei natt under en (forhåpentligvis) klar nattehimmel:) Ha det fint videre Irene! Og du, rastafletter... der sier jeg meg enig med Kristian! -Mia <3

Tryllemor sa...

Hallajs Irene:) No e vi kommet heim til sol og snø i Norge. Rart å plutselig være heime, men litt godt og. Håper dokker har det bra enda! Hils alle
Klem fra anja