fredag 8. august 2008

Speidarleir på Fitjar

Alle dei kjekke speidarane frå Sand og dei tri knallkjekke ledarane deiras!
ø.v: Jone, Kjetil, Line, Heine, Irene
Svein, Stian, Anne Jorunn, Kristian
Jon, Hanna og Bente

Å vær på speidarleir e nåke heilt spesielt. Det kan ikkje beskrivast, det må opplevast! Årets leir va på Fitjar, og det va felles kretsleir for Haugaland og Rogaland krets. Og hvis nåken lure, så e eg KFUK-KFUM speidar; me leke ikkje speidar!!

Egentlig sko eg reisa på leir med Tysværvåg. speidartroppen min. Men så viste det seg at der blei me maaange lederar, og siden Sand speidarane mangla ein jenteledar og dei i tillegg har den flottaste guttaledaren, blei eg med som ledar der. Det viste seg å vær ein avgjørelse eg slettes ikkje angra på, Sand speidarane e ein flotte gjeng! Me hadde ein super leir!

Minner fra leir e alltid mange, men nåke som bør nevnast e då uværet plutselig kom midt i leirbålet slik at jentelavvoen velta med Line og Bente inni! Eg delte lavvo med jentene, så både deiras og mine soveposar og klær blei "nåke blaute"... Pannekakerørå og kakaoen me hadde klar blei og nåke vassen ette skuren. Det e det galnaste regnværet e nåken gong har kjent, det va omtrent som å bli spylt av ein hageslange! Men me fekk tørka tingå våre og fekk lavvoen opp igjen! Det va verre for dei som fekk revna telt og velta byggverk (som igjen landa oppå et par lavvoar..)

Ellers e håndjernå te Jone, og tannkosten te Heine, samt alle truslene fra lederane om å bli kasta i fettfellå nåke som komme te å sitta igjen! Stian og Line sine klatreferdigheter på lavvoen og!
Godt fellesskap rundt bordet, felles leirbål av ymse kvaliteter, bål med grilla salami og marshmallows om kveldane, ukulelespeling, fri med grilling av flintsteik mens ungane va på haik, Romeo i nabotroppen, vannpistolar, bygging, uvær, sol, henting av røykvendar og raieforlengar..., mange aktiviteter, mixmastersketsjen te meg og Kristian...

Men bilder seie mer enn bare ord, så her e nåken glimt frå leirlivet:

Mange bilder og masse aent frå leiren (bla bilder av Sand!) finne du på http://www.kretsleir.no/!

Aktiviteten vår på misjonsmarkedet på søndagen va tatovering. Her har Ingrid i klassen min fått tatovert forbundsmerket:)
Eg og Maria med leiren i bakgrunnen
Maria og Kristian posere
Middag og god stemning rundt bordet
Kjetil, Line, Heine, Stian og Kristian
Jon e kokk:) Guttane va ivrige med øks og sag. Her e Jon og Kjetil i gang med sagå, men den som oftast va å sjå med økså va nok Stian!

Avslapping på leirområdet vårt:
Jon, Hanna og Anne Jorunn
...Kjetil hogge ved mens me andre sitte og slappe av...
...mens Kristian spele ukulele...
...og Line spikke:)

"Speidern jeg er s glad i deg Du er en fin organisasjon
Speidern jeg vil dra på tur med deg for da får jeg så fin morsjon
Speidern hva skulle jeg gjort uten deg Kanskje jeg hadde henfalt til prostitusjon
Speidern jeg er blitt avhengig av deg Du er bedre enn metadon

Speidern den er kjempe fin Jeg er glad i speiderforeningen min
Ulvunger er gyale leke med Jeg putter dem i bilen min kjører avsted"

Felles leirbål! Sandsgjengen:)

"Speiderleir på Fitjar, masse liv og masse støy. Ikkje vera vrien, bare ha det kjempegøy. Ikkje sova lenge, ikkje bruga stygge ord. Bare vera samen - ha det veldig bra."

Kristian og meg:) Puss, puss så får du en suss!
Heine med tannkosten sin va ikkje nåke uvanlig syn på leiren, heller ikkje på leirbål!Jone på leirbål med Stian i bakgrunnen Me brenne bål på leirområdet vårt om kvelden. Ingenting e mær koselig enn å samlast rundt bålet!
"En gang speider, alltid pyroman!"
Grilling av jubelsalami og marshmallows på bål - digg!Eg steike pannekaker på bålet om kvelden.
Legg merke te dei herlige solbrillene;) Greit å ha når røyken svir som bare rakkar i auene!
Me ska bada! Heine har allerede vore uti!
Kristian og Bente ser på:)
Jone og Heine på vei uti!
Stian i fritt svev!
Ette haiken trengs det litt såpa for å bli kvitt svetteluktå...
Heine, Hanna, Anne Jorunn, Jone og Jon
...og i guttateltet har me hengt opp wundebaum. Heine og Kjetil lure på koffer...;)
Speiderar kan vær ganske så skumle, legg merke te Jon i bakgrunnen;)
Svein - øverste sjefen vår! Stå opp Hanna!!! På leir ete me nugatti på sjevå te alle måltider... Når ein e ute friste ikkje ost og leverpostei, sånn e det bare! Så det va litt krise når det blei tomt og det tok et par dagar før ny levering kom...Hanna og Anne Jorunn - roverjentene våre:)Alt e pakka og me trille tilgengaren ut av området

Takk for ein knallkjekke leir!

Sandspeiderar - dokke e ein bra gjeng, eg glede meg te neste leir! Og eg love at då blir det fettfella...

Den svært så solide portalen vår! Skru opp lyden og legg spesielt merke te Svein sin kommentar på slutten! Forresten, e det du Jon som synge på leirsangen?

Rett før leggertid

Siden eg har klagd når ting ikkje blei avslutta med speiderbønnen, så avslutte eg blogginnlegget med den:

Kjære Far i høye himmel,
hør mitt hjertes stille bønn:
Hvor jeg er i verdens vrimmel,
la meg ferdes som din sønn.
La meg leve deg til ære,
hedre Norge, far og mor.
Andre folk til nytte være.
Lyde Speiderlovens ord.

Forresten, kan jeg få tilføye noe? Aaaatsjoo!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Utrolig kjekke bilder Irene! Det var en veldig bra leir og et spesielt koselig vennskapsleirbål ;)

Lillian sa...

Ser ut som dokk har kost dokk skikkeligt:)

Glede meg te brygesfest og ikkje minst innflytting i vårt nye hjem fjøsangerveien 20:)

Klemmings

Anonym sa...

Haha. Fantastiske bilder! Eg likte spesielt sovebilde av meg. Krydderet innimellom bildene var og løye; Kan jeg få tilføye noe? Aaaatsjo. Eller "Speidern jeg er så glad i deg.."
Kjempekjekk leir^^

Sunn sa...

Ahhhh speidarlivet!!=) Regna me at oss sjåast på Lista om ettpar år Irene:)

Anonym sa...

ooh, d va gøøy!;D
supernice d du her skreve og bildene! glede emg allerede t neste leir når eg ser på detta!
"kan jeg få tilføye noe? den lille regnskuren glømmer me kje... aatsjoO!"
ha ein forsatt fin sommmer;D